Family guidance for home-based physical rehabilitation of patients with cerebral palsy

Authors

  • Juan Carlos Díaz Fernández University of Holguin
  • Elsa Sivila Jiménez University of Holguin
  • Yusleidy Marie Gordo Gómez University of Holguin

Keywords:

parálisis cerebral; rehabilitación; ejercicio físico; orientación familiar

Abstract

Cerebral palsy is the most common cause of child disability in the world. Nowadays, dealing with this issue turns out to be necessary. Therefore, this article aims at systematizing family guidance in patients with cerebral palsy, and the family implication in the physical home-based rehabilitation process. The theoretical methods applied were historical-logical, analysis-synthesis, and inductive-deductive. They allow knowing the answers to solve the insufficiencies identified in the research problem. Additionally, empirical methods such as participant observation, structured interviews, and document review were used to diagnose the current state of family orientation. The results indicate this matter has been studied from different points of view; however, family guidance and its implication in the home-based physical rehabilitation process has not. Therefore, the bibliographical search states the need to delve further into this issue. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, M., Gomes, V. C. y Remedios, J. M. (2015). La orientación familiar para la atención educativa de escolares con discapacidad visual en Angola. Pedagogía y sociedad, 18(42), 1-10. https://www.redalyc.org/pdf/5817/581777936011.pdf

Alvarado, K., Cervantes, M., Carrasco, D. L., y García, G. (2011). Parálisis cerebral infantil espástica en un recién nacido. Presentación de un caso. MediCiego, 17(2). https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1971

Arés, P. (1999). Familia actual. Realidades y desafíos. En I. Muñoz, Diversidad y complejidad familiar en Cuba. Centro de Estudios Demográficos (CEDEM).

Barreto, A. F. y Marín, I. L. (2018). Formación de la familia para el cuidado domiciliario del niño con cardiopatía congénita. [Trabajo monográfico, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/10437/1/BarretoAsdrual_2018_FamiliaCuidadoNi%C3%B1oCardiopatia.pdf

Benítez, M. E. (2017). La familia: desde lo tradicional a lo discutible. Revista Novedades en Población, 13(26), 58-68. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782017000200005

Bermúdez, G. E. y Delgado, L. A. (julio, 2019). Orientación familiar hacia padres con hijos que poseen una necesidad educativa especial. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/orientacion-familiar-padres.html

Blair, E. & Cans, C. (2018). The Definition of Cerebral Palsy. Springer, Cham.

Cañedo, G. M. (2005). Actividades de orientación psicopedagógica, dirigidas a las familias de niños con hipoxia perinatal atendidos en el área terapéutica Policlínico Maleza. [Tesis de pregrado, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” de Villa Clara].

Castellano, Y. T. y Ramírez, S. N. (2018). Necesidades de los familiares cuidadores de pacientes con enfermedad mental, según la revisión de estudios y literatura. [Tesis de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/a0bdd2e2-ad61-4de4-9c19-2c7828d0197e/full

Castro, P. L. (1996). Cómo la familia cumple su función educativa. Pueblo y Educación.

Castro, P. L. y Castillo, S. (1999). Para conocer mejor a la familia. Pueblo y Educación.

Contreras, S. E., Pérez, C. de los Á. y Hernández, R. (2018). La preparación familiar sobre educación ambiental para el desarrollo sostenible comunitario. Mendive. Revista de Educación, 16(3), 396-408. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962018000300396&lng=es&tlng=es

Costa, P., Almeida, K., Magosso, A. M. y Segura, S. I. (2008). Aluminio como factor de riesgo para la enfermedad de alzheimer. Revista Latino-am Enfermagem, 16(1), 1-7. https://www.scielo.br/j/rlae/a/6bKjfHW38m6GMSytXnyfjvp/?lang=es&format=pdf

Duarte, F. R. (2017). Plan educacional y guía de manejo adecuado del niño con parálisis cerebral, dirigida a padres de familia con hijos que presentan este diagnóstico. [Tesis nivel técnico, Universidad de San Carlos de Guatemala]. https://www.repositorio.usac.edu.gt/7857/

García, I. (2021). Representaciones sociales del cuidado en familias con integrantes adultos con parálisis cerebral, en Morelos, México. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma del Estado de Morelos]. https://riaa.uaem.mx/xmlui/handle/20.500.12055/1996?show=full

Gómez, S., Jaimes, V. H., Palencia, C. M., Hernández, M. y Guerrero, A. (2013). Parálisis cerebral infantil. Archivos Venezolanos de Puericultura y Pediatría, 76(1), 30-39. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0004-06492013000100008&lng=es&tlng=es

Kleinsteuber, K., Avaria, M. A. y Varela, X. (2014). Parálisis Cerebral. Revista Pediatría Electrónica, 11(2), 54-70. https://www.revistapediatria.cl/volumenes/2014/vol11num2/pdf/PARALISIS_CEREBRAL.pdf

Lucas, M. M. (2017). Estrategia educativa de orientación familiar para la atención a las carencias afectivas en el desarrollo del escolar ecuatoriano. Transformación, 13(2), 221-233. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-29552017000200007

Méndez, Y., Chivás, J. y Sánchez, P. A. (2022). Otra mirada a la orientación profesional vocacional con el concurso de la triada escuela-familia-comunidad. Roca, 18(2), 302-322. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8436925

Navas, M., Urquijo, C. M., Gutiérrez, Y., Durán, N., y Álvarez, E. (2013). Propuesta de sistema para la atención integral al niño discapacitado por parálisis cerebral y a su familia. Medicentro Electrónica, 17(2), 56-64. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432013000200003

Organización Mundial de la Salud. (Mayo, 2021). Boletín informativo. Clinic Health Letter.

Ortiz, R. y Gómez, J. A. (2017). La actividad física, el entrenamiento continuo e intervalo: una solución para la salud. Revista Salud Uninorte, 33(2), 252-258. https://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-55522017000200252&script=sci_abstract&tlng=es

Paredes, M. (2021). Neuropsicología de la parálisis cerebral. FACSalud UNEMI, 5(9), 39-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8277788

Ponce, M., Pérez, E. J. y Salas, J. A. (2022). Estrategia pedagógica para la integración de la familia en la formación inicial del beisbolista. Deporvida, 19(53), 136–154. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/858

Ríos, J. A. (1993). La orientación familiar: niveles, contenidos y técnicas. En J. M. Quintana, Pedagogía familiar. Ediciones Narcea S. A.

Sánchez, X., Puentes, T., Sotolongo, R. de la C. y Cordero, O. (2018). El desarrollo psicomotor de los niños con parálisis cerebral: reflexiones sobre el trabajo interdisciplinario. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 22(6), 1033-1043. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3574

Serrano, A. C., Ortiz, L. y Louro, I. (2016). Particularidades del afrontamiento familiar al niño con diagnóstico y rehabilitación por parálisis cerebral. Revista Cubana de Salud Pública, 42(2), 236-247. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662016000200007

Stadskleiv, K., Jahnsen, R., Andersen, G. L., & von Tetzchner, S. (2018). Neuropsychological profiles of children with cerebral palsy. Developmental neurorehabilitation, 21(2), 108–120. https://doi.org/10.1080/17518423.2017.1282054

Turro, Y. (2019). Estrategia para la orientación familiar en rehabilitación de insuficiencia cardiaca crónica. [Tesis de maestría, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” de Holguín].

Weller, D. & Miller, P. (1977). Emotional reactions of patient, family, and staff in acute-care period of spinal cord injury. Social Work in Health Care, 2(4), 369–377. https://doi.org/10.1300/J010v02n04_01

Published

2024-07-01

How to Cite

Díaz Fernández , J. C. ., Sivila Jiménez, E. . ., & Gordo Gómez, Y. M. . (2024). Family guidance for home-based physical rehabilitation of patients with cerebral palsy. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 21(3), 162–177. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1029