Methodological Preparation of the Community Physical Activity Teacher to Stimulate Motor Skills

Authors

  • Idania Blanco Cepero University of Las Villas
  • Moraima Barroso Palmero University of Las Villas
  • Nelly Hernández Caballero University of Las Villas
  • Tania Hernández Diaz University of Las Villas

Keywords:

community physical activity; motor skills; motor functions; methodological preparation

Abstract

The article discusses the importance of preparing Community Physical Activity Teachers who lead the Program Educa a tu hijo (Educate your Kid) to provide better guidance to families of early childhood children. This preparation involves comprehensive training that includes all dimensions of the curriculum, including motor skills. However, many teachers lack proper procedures to integrate motor skills into their teaching. The article presents the results of implementing organizational forms that help prepare teachers to lead this educational process. The focus is on determining the core basics, key ideas, and development of skills, capacities, and attitudes essential for teachers to know when working with motor functions. To characterize the current state of the preparation of teachers, an exploratory study was developed using different research methods, such as document review, surveys, interviews, pedagogical tests, and methodological triangulation. The study found that the quality of children's learning improved when teachers achieved a successful level of preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Añorga, J. A. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Varona, (58), 19-31. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf

Becerra, M., Blanco, I. y Palacio, D. (2019). Acciones educativas de preparación a las maestras para estimular la competencia motriz de los niños/as de la Infancia Preescolar del Consejo Popular Hospital. [Tesis de maestría]

Bequer, G. (2020). Proyecto de actividad física comunitaria “por la vida”. Curso preconvención de la VI Convención internacional de actividad física y deportes. AFIDE. La Habana, INDER.

Brito, A., (2003). Propuesta de capacitación a la familia para favorecer la estimulación temprana a los niños de 0-5 años de La Habana. Pueblo y Educación.

Carmenate, Y., Pérez, A. y Cabrera, D. (2012). Actividades para la superación del ejecutor en el desarrollo de las actividades físico motrices en los niños y niñas de 2 a 3 años del Programa Educa a tu Hijo. EFDeportes.com Revista Digital, 175. https://www.efdeportes.com/efd175/actividades-motrices-del-programa-educa-a-tu-hijo.htm

Castillejo, O. (2017). Estrategia de superación para propiciar el desarrollo de las habilidades pedagógicas profesionales, a partir de la dirección de la clase, en los profesores de Educación Física en su etapa de Adiestramiento Laboral. [Tesis de Maestría, Universidad de Holguín].

Díaz, E., López, M. M., y Bermúdez, B., (2015). La capacitación profesional de las promotoras del programa Educa tu Hijo. Revista Universidad y Sociedad, 7(3). https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000300015

Echemendía, A. E., Wichi, M., y Rivero J. (2018). Retos para la preparación del profesor en la dimensión de educación y desarrollo de la comunicación. Revista Conrado, 14(63), 57-65. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000300057

Fort, A., Román, B. y Font, R. (2017). ¿Por qué es importante desarrollar la competencia motriz en la infancia y la adolescencia? Base para un estilo de vida saludable. Apunts. Medicina de l'Esport, 52(195), 103-112. https://dx.doi.org/10.1016/j.apunts.2016.11.001

García, M. y Fernández, N. (2020). La competencia de las habilidades motrices en la educación infantil. Apunts. Educación Física y Deportes, 141, 21-32. https://www.redalyc.org/journal/5516/551663679003/551663679003.pdf

Hernández, F. (2016). Educación física a través de la corporeidad y su incidencia en el desarrollo de la inteligencia en los niños de 7 a 10 años. Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.

Infante, V., y Breijo, T. (2017). Mirada histórica al proceso de Capacitación en el Mundo. Revista Mendive, 15(1), 57-64. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962017000100005&lng=es&nrm=iso

López, R., Torres, A. M., Pérez, N., García, M., López, G., Baldomir, T. y Santiago, M. L. (2014) Algunas consideraciones sobre los fundamentos teóricos de la superación profesional en la educación superior cubana. 2do Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas, morfo virtual 2014. https://www.morfovirtual2014.sld.cu/index.php/Morfovirtual/2014/paper/view/153

Mazó, A., y Cruz, L. C. (2017). La preparación del docente de la Primera Infancia para el tratamiento del contenido motricidad fina. Revista IPLAC, (5). Recuperado en: https://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php/revistaiplac/article/view/24

Pérez, H. J., Cuevas, G. y Álvarez, N. Y. (2017). La construcción de la competencia motriz a través del juego motor en niños de 4to grado de primaria. XIV Congreso Internacional de Investigación Educativa, San Luis, Potosí. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2131.pdf

Roque, E., González, M. y Bravo, A. (2019). Impacto de la superación del profesional de la Primera Infancia para la atención a los niños por vía no institucional. Universidad & Ciencia, 8(1), 148-163. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8315698

Rosselló, Y., Hidalgo, Y. y Montero, E., (2020). Metodología para la gestión de la preparación metodológica del educador de la primera infancia. Revista científico – educacional de la provincia Granma, 16. Universidad.

Ruíz, M., (1995). Competencia motriz. Elementos para comprender el aprendizaje motor en educación escolar.

Saínz, N. (2003). Reflexiones necesarias sobre la preparación teórica en el entrenamiento deportivo. Revista Digital. Lecturas: Educación Física y deportes, 9(61). https://www.efedeportes.com

Published

2024-07-01

How to Cite

Blanco Cepero, I. ., Barroso Palmero, M., Hernández Caballero, N., & Hernández Diaz, T. (2024). Methodological Preparation of the Community Physical Activity Teacher to Stimulate Motor Skills. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 21(3), 16–31. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1030