Methodological workshops for the treatment of communication skills in the Physical Culture career faculty with CTS perspectives

Authors

  • Kenislay Almira Reyes Centro Universitario Municipal Frank País
  • Gerardo Labañino Turro Dirección Municipal de Deportes Frank País
  • Yariela Jardínez Rill Dirección Municipal de Deportes Frank País
  • Yuneisi Ramírez Delgado Dirección Municipal de Deportes Frank País
  • Israel Azaharez Fuentes Centro Universitario Municipal Frank País

Keywords:

methodological wokshops, communicative skills, cloister of physical culture

Abstract

It was found that the Physical Culture teacher must have the ability to communicate effectively, either during the educational process or in their actions in the communities. Communication skills have been associated to the components and functions of communication in the educational teaching process, in response to shortcomings detected in the diagnosis made to teachers of the Physical Culture career of the Frank País Municipal University Center; A system of methodological workshops was developed as educational technology that makes it possible, from the school institution, to improve the communication skills of the teachers of the cloister under study. For its preparation and application, theoretical level methods such as analysis-synthesis were used to integrate all the information contained in the bibliography related to the need to correctly use communication skills at the higher level of education. From the empirical level, the participant observation method was used through visits to classes, as well as the application of interviews and surveys to teachers and students. Its relevance and effectiveness in the educational teaching process was corroborated through consultation with experts, say career coordinator and specialist teachers in the discipline of languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, M. L, Cabero-Almenara, J. y Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13(3), 89-100. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089

Bedregal, N. y Padrón, A. (2020). Design of cooperative activities in teaching-learning university subjects: Elaboration of a proposal. International Journal of Advanced Computer Science and Applications; 4(331), 331-338. doi: 10.14569/IJACSA.2020.0110445

Bermúdez, R. (2002). Dinámica de grupo en Educación: su facilitación. Editorial Pueblo y Educación.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49 (4), 363-372. doi: https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.363-372

González Terán, V. R. y Gómez Cardoso, A. L. (agosto, 2014). Superación del profesor de Educación Física para la rehabilitación del adulto mayor, desde una visión de ciencia, tecnología y sociedad EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 19, Nº 195, https://www.efdeportes.com

Marx K. (1844). Manuscritos económicos y filosóficos. https://pensaryhacer.files.wordpress.com/2008/06/manuscritos-filosoficos-y-economicos-1844karl-marx.pdf

Moliní, F. y Sánchez, D. (2019). Fomentar la participación en clase de los estudiantes universitarios y evaluarla. REDU: Revista de Docencia Universitaria, ISSN-e 1887-4592, 17 (1), https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6977314

Morales Ruiz, I. J. (2014). Talleres para la preparación docente-metodológica del Profesor General Integral, en la utilización de las etapas del diagnóstico pedagógico, en la ESBU “Fructuoso Manuel Rodríguez Pérez”. [Tesis en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación, ISP “Enrique José Varona”] EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 19, Nº 195, Agosto de 2014. https://www.efdeportes.com

Núñez Jover, J. (2017). “Educación superior, ciencia, tecnología y agenda 2030” en Cuadernos de Universidades. – No. 2 (2017). México: UDUAL, 2017. ISBN de la colección 978-607-8066-32-2; ISBN: 978-607-8066-34-6.

Núñez Jover, J. (2018). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar https://www.researchgate.net/publication/328413184_LA_CIENCIA_Y_LA_TECNOLOGIA_COMO_PROCESOS_SOCIALES_Lo_que_la_educacion_cientifica_no_deberia_olvidar?enrichId=rgreq4a61cfda17af947cadf50d8526bc18XX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMyODQxMzE4NDtBUzo2ODQxMTAyNTUyMzUwNzZAMTU0MDExNjAwMzgzOA%3D%3D&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf

Padrón, A. (2020). La formación doctoral en la Cujae-CREA: Resultados y perspectivas desde la colaboración. Conferencia magistral presentada en el II Coloquio Científico Internacional Ciencia, pensamiento y acción para un futuro sustentable, Matanzas, Cuba.

Rodrigo-Cano, D., Aguaded, I. y García, F. J. (2019). Metodologías colaborativas en la Web 2.0. El reto educativo de la Universidad. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 17 (1), 229-244. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2019.10829

Santana, J. S. y Pérez-i-Garcias, A. (2020). Codiseño de situaciones educativas enriquecidas con TIC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (74), 25-50. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1799

Published

2023-06-30

How to Cite

Almira Reyes, K. ., Labañino Turro, G., Jardínez Rill, Y., Ramírez Delgado, Y., & Azaharez Fuentes, I. (2023). Methodological workshops for the treatment of communication skills in the Physical Culture career faculty with CTS perspectives. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 20(3), 32–43. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/933

Issue

Section

Original articles