Mini-tennis, an alternative for the massification of tennis in the Ecuadorian school context

Authors

  • Jorge Luis Mateo Sánchez Universidad Central del Ecuador
  • Roberto Manolo Castro Cevallos Universidad Central del Ecuador
  • Lilia del Rosario Lara Chalá Universidad Central del Ecuador

Keywords:

tennis, mini-tennis, physical education, mass

Abstract

Tennis is currently a sports specialty with a lot of training potential, which favors not only the development of physical abilities but also attitudes and values, as long as it is developed through an intentional and pedagogically well-conceived teaching-learning process. However, despite the flexibility and contextualization possibilities offered by the national Physical Education curriculum, the massification of this sport in the Ecuadorian school context has not been achieved. Due to the importance of the subject referred to, there are numerous authors, internationally, who have carried out studies from different perspectives, so the objective of the present work is oriented to systematize the theoretical and methodological assumptions that support mini-tennis as an alternative for the massification of tennis in the Ecuadorian school context. A theoretical review study was carried out from a collection, processing, analysis, synthesis and systematization of relevant information in relation to the subject, compiled from scientific articles, books and theses from recognized repositories and databases.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, M. A. (2003). El tenis en la escuela. Problemas en su tratamiento, posibles adaptaciones y propuesta de actividades y organización a través del mini-tenis. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=2283340

Aznar, R. (2014). Los deportes de raqueta. Modalidades lúdico-deportivas con diferentes implementos. INDE

Bodenmiller, G. (1987). Sharing ideas: Tennis for pee wees. USTA Tennis Teachers Conference.

Bustamante, P. C.; Jarrín, S. A.; Ávila, C. M. y Bravo, W. H. (2020). La masificación deportiva del tenis de campo en las clases de Educación Física. Polo del conocimiento. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7659467

Cabello, D. C. y Carazo, A. (2001). A. Consideraciones didácticas de la iniciación a los deportes de raqueta. Revista Española de Educación Física y Deportes, 8(3), 6-14.

Cabello, D. y Torres, G. (2004). Aprendizaje de la táctica en los deportes de raqueta y pala. En C. Villaverde (Ed.), XVI cursos de verano de la Universidad de Granada en Ceuta (pp. 47- 54). Albolote, Granada: Instituto de Estudios Ceutíes.

Carrasco, L. y Torres, G. (1998). La coordinación como factor principal en la enseñanza del tenis. Aplicación en la escuela. Habilidad Motriz, nº 12, pg. 41-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=654334

Castañón, J. (2004). Diccionario terminológico de los deportes. Gijón: Trea.

Castejón, F. J. y López, V. (2002). Consideraciones metodológicas para la enseñanza y el aprendizaje del deporte escolar. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 7, 42-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=237538

Cortés, J. (1999). Iniciación al tenis mediante formas jugadas. Junta de Extremadura. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/30291/009199920076.pdf?sequence=1

Crespo, M. (1995). Pre-tenis y mini-tenis: introducción teórica. I Jornadas de pre-tenis, mini tenis y tenis de iniciación para enseñantes. Murcia, 11-12 marzo 1995. https://www.researchgate.net/profile/Miguel-Crespo-2/publication/298299919 por_Miguel_Crespo-Programa-tipo-de-una-clase-de-mini-tenis.pdf

Crespo, M. (1996). Mini-tenis: un medio para el aprendizaje del tenis. Apunts. Educación Física y Deportes. https://revista-apunts.com/mini-tenis-un-medio-para-el-aprendizaje-del-tenis/

Crespo, M., Andrade, J. C. y Arranz, J. A. (1992). La técnica del tenis, en: Tenis I, C.O.E., Texto oficial de la Escuela Nacional de la Maestría de Tenis R.F.E.T. Madrid.

Crespo, M.; Andrade, J. C. y Arranz. J. A. (1993). La técnica del tenis. En Tenis, vol. I. Comité Olímpico Español.

Delgado, M. A. (1993). Los métodos didácticos en Educación Física. En A.A.V.V. Fundamentos de Educación para Enseñanza Primaria. INDE.

Domínguez, G. (2010). El mini tenis: el paso previo a la enseñanza del tenis. Efdeportes.com, año 14 No 142. https://www.efdeportes.com/efd142/el-mini-tenis-el-paso-previo-del-tenis.htm

Escuela Nacional de Maestría de Tenis (1992). Apuntes del curso de Monitor Nacional de Tenis.

Díaz, C. (2010). Analysis of heart rate during a tennis training session and its relationship with heart-healthy index. Journal of Sport and Health Research, 2(1):26-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3225876

Gutiérrez, M. (1995). Valores sociales y deporte. Gymnos.

Herrero, R. (2015). Incidencia del tenis de mesa como contenido de Educación Física en los centros de Educación Secundaria de la Región de Murcia. [Tesis Doctoral. Universidad de

Zaragoza]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=132798

ITF (1991). Mini-tenis: desarrollo de la base. Gymnos,

Lagardera, F. (1999). Diccionario Paidotribo de la actividad física y

el deporte. Paidotribo

LTA (1983). Short tennis: Rules and teachers guide. LTA. Londres.

LTA (1987). Short tennis leader‘s handbook. LTA. Londres.

Martínez, O. (2008). El tenis en la Educación Física escolar. Universidad Complutense de Madrid.

Mourey, A. (1986). Tennis et pédagogie. Editions Vigot

Ministerio de Educación (2016). Currículo de Educación Física para la Educación General Básica y Bachillerato General Unificado de Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/EF-completo.pdf

Pluim, B. (2007). Beneficios del tenis para la salud. ITF Coaching and Sport Science Review, 42, 9-10

Rieu, C. y Marchon, J.C. (1986). Mini-tennis, tennis, maxi-tennis. Vigot

Sanz, D., Fuentes, J. P., Del Villar, F. y Julián, J. A. (2004). El tenis en la escuela. Paidotribo.

Torres, G. y Carrasco, L. (2005). Tenis en la escuela. INDE

Varea, J. (2014). Guía docente para la enseñanza del tenis en la Educación Física. Marpadal Interactive Media S.L.

Published

2023-06-30

How to Cite

Mateo Sánchez, J. L., Castro Cevallos, R. M., & Lara Chalá, L. del R. (2023). Mini-tennis, an alternative for the massification of tennis in the Ecuadorian school context. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 20(3), 159–179. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/940

Issue

Section

Review Articles