Ecuadorian folk dance for the socio-cultural inclusion of students of indigenous nationalities and peoples in Physical Education
Keywords:
Ecuadorian folkloric dance, socio-cultural inclusion, indigenous students, Physical EducationEcuadorian folkloric dance, socio-cultural inclusion, indigenous students, Physical EducationAbstract
The research focuses on Ecuadorian folk dance as a means to integrate indigenous students in Physical Education, recognizing the limitations they face in their academic performance. The objective is to develop a folk-dance program that promotes its socio-cultural inclusion. This program is divided into two parts: familiarization and consolidation. Theoretical methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, as well as empirical and statistical methods are used. 88 students from the "Manuela Cañizares" Fiscal Educational Unit in Guayaquil, Ecuador, including three indigenous students were intentionally selected. The data collected was tabulated and interpreted, and consulted with specialists, who mostly found that the proposed program is relevant for the socio-cultural inclusion of indigenous students in Physical Education. This finding supports the relevance of the program in question.
Downloads
References
Abarca, A., Murillo, B., Clemente, J., Murillo, B., Zaragoza, J. y Generelo, E. (2015). La Educación Física: ¿una oportunidad para la promoción de la actividad física? Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (28), 155-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5146458
Aguilar, W., Bayas, A., Valarezo, E. y Galarza, C. (2017). Danza folklórica ecuatoriana: estudio comparativo para mejorar su enseñanza. Educación Física y Ciencia, 19 (1), 1-8. https://www.redalyc.org/pdf/4399/439952932009.pdf
Aldave, M. y Dionicio, D. (2022). La danza como estrategia para favorecer la expresión corporal en los niños de la institución educativa inicial N° 461 "Medallita Milagrosa" - Huaura, 2021. [Tesis de grado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión] https://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14067/6613/TESIS.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
Behar, D. (2008). Metodología de la Investigación. Editorial Shalom. https://rdigital.unicv.edu.cv/bitstream/123456789/106/3/Libro%20metodologia%20inv
Cáceres, Y., Madrigal, A. y León, L. (2018). La expresión corporal como alternativa del Deporte para Todos. Selección de ejercicios. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23 (239), 77-86. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/418
Casa de la Cultura Ecuatoriana. (1969). Revista del Folklore Ecuatoriano, (3). https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/11263
Dallal, A. (2020). Los elementos de la danza. UNIM, Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial.
Fáez, A., Noa, H. y Ramírez, D. (2016). Programa de superación para profesores de Cultura Física que laboran en los gimnasios biosaludables. DeporVida, 13 (28), 110-121. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/714
Fleitas, I., Mesa, M. y Guardo, M. (2013). Sobre algunos métodos cualimétricos en la Cultura Física: criterio de expertos, especialistas, peritos, jueces y árbitros, usuarios y evaluadores externos. EFDeportes.com, Revista Digital, Año 18, (179). https://www.efdeportes.com/efd179/metodos-cualimetricos-en-la-cultura-fisica.htm
Guijarro, R., Romero, V. y Pesantes, D. (2019). Danza folklórica tradicional y su incidencia en el desarrollo del turismo cultural de la provincia Los Ríos. Opuntia Brava, 11 (3), 208-215. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/805
Heras, L. (2016). Organización de un festival de danza folklórica al rescate de la cultura y las raíces del folklore ecuatoriano. [Tesis de grado. Universidad técnica de Machala]. https://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/3074/1/CD00009-TRABAJO%20COMPLETO.pdf
Hernández, R. (2018). Los métodos Mixtos. https://www.postgradoune.edu.pe/pdf/documentos-academicos/ciencias-de-la-educacion/15.pdf
Loor, W., Game, K., Vinueza, C. e Icaza, D. (2019). El fomento de la música popular y la identidad cultural de los ecuatorianos. Universidad, Ciencia y Tecnología, (2), 171-176. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/236/355
Marín, D., Gabarda, V. y Ramón-Llin Mas, J. (2022). Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. RED, Revista de Educación a Distancia, 22 (70), 1-30. https://revistas.um.es/red/article/view/523071/327281
Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de Educación Física del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/EF-completo.pdf
Morales, D. J., Cuesta, A. B., Rojas, R. A., Morán, D. M., Perlaza, A. A. y Perlaza, F. A. (2019). Proyecto vacacional Villa Italia etapa Bari 2019. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24 (253). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272848
Morales, P. (2012). Tamaño necesario de la muestra: ¿cuántos sujetos necesitamos? Universidad Pontificia Comillas. https://studylib.es/doc/4522235/tama%C3%B1o-necesario-de-la-muestra--%C2%BFcu%C3%A1ntos-sujetos-necesita.
Morales, D., Bone, S., Rojas, R., Canga, M. y Neira, C. (2017). Análisis de la unidad didáctica en gimnasia rítmica integrada a la Educación Física. Revista Ciencia & Tecnología, 17 (15), 69-89. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/121
Moscoso, H. (1976). Presencia de Loja y su Provincia: antropología social. Editorial Casa de la Cultura, Núcleo de Loja.
Núñez, M. y Guillén, L. (2022). Actividades de danza folclórica en la clase de Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26 (284), 42-51. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/3288
Plaza, J., Medina, A., Nogueira, D., Maliza, W. y Castillo, V. (2022). Utilización de la metodología Flipped Classroom en la enseñanza básica. Una respuesta a la pandemia. Universidad y Sociedad, 14 (1), 30-38. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2532
Rojas, R., Castro, M., Canga, M. y Saltos, A. (2017). Natación sincronizada a beneficio del desarrollo motriz en Educación Física para estudiantes de 6to EGBM. Grupo Compás. https://www.researchgate.net/publication/372937171_Natacion_sincronizada_a_beneficio_motriz_en_Educacion_Fisica
Rojas, R., López, L., Álava, G., Plaza, L. y Saltos, L. A. (2022). Actividad física en casa para optimizar la salud física y mental de los estudiantes liceistas. Acta Scientific Orthopaedics, 5 (4), 106-120. https://actascientific.com/ASOR/ASOR-05-0451.php
Rubia, B. (2022). Los procesos de investigación en tecnología desde una perspectiva mixta. RiiTE, Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (13), 80-92. https://revistas.um.es/riite/article/view/546191
Subsecretaría de Fundamentos Educativos. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física en EGB y BGU. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01/GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf
Urdaneta, M. y Fonseca, A. (2020). Guía metodológica de danza folclórica utilizando las TIC para docentes de Educación Física. [Tesis de maestría. Universidad Tecnológica Israel]. https://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/2683
Velasco, V. y Arévalo, L. (2020). La danza tradicional ecuatoriana y el desarrollo del dominio escénico en estudiantes de octavo año de básica de la unidad educativa "Pedro Vicente Maldonado", Riobamba, período 2019-2020. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Chimborazo]. https://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/7208
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.