Ecuadorian folk dance for the socio-cultural inclusion of students of indigenous nationalities and peoples in Physical Education

Authors

  • Petita Sonnia Espinoza Cevallos Bolivarian University of Ecuador. Ecuador
  • Luccette Yasmin Landetta Sánchez Bolivarian University of Ecuador. Ecuador
  • David Job Morales Neira Bolivarian University of Ecuador. Ecuador
  • Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo Bolivarian University of Ecuador. Ecuador

Keywords:

Ecuadorian folkloric dance, socio-cultural inclusion, indigenous students, Physical EducationEcuadorian folkloric dance, socio-cultural inclusion, indigenous students, Physical Education

Abstract

The research focuses on Ecuadorian folk dance as a means to integrate indigenous students in Physical Education, recognizing the limitations they face in their academic performance. The objective is to develop a folk-dance program that promotes its socio-cultural inclusion. This program is divided into two parts: familiarization and consolidation. Theoretical methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, as well as empirical and statistical methods are used. 88 students from the "Manuela Cañizares" Fiscal Educational Unit in Guayaquil, Ecuador, including three indigenous students were intentionally selected. The data collected was tabulated and interpreted, and consulted with specialists, who mostly found that the proposed program is relevant for the socio-cultural inclusion of indigenous students in Physical Education. This finding supports the relevance of the program in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, A., Murillo, B., Clemente, J., Murillo, B., Zaragoza, J. y Generelo, E. (2015). La Educación Física: ¿una oportunidad para la promoción de la actividad física? Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (28), 155-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5146458

Aguilar, W., Bayas, A., Valarezo, E. y Galarza, C. (2017). Danza folklórica ecuatoriana: estudio comparativo para mejorar su enseñanza. Educación Física y Ciencia, 19 (1), 1-8. https://www.redalyc.org/pdf/4399/439952932009.pdf

Aldave, M. y Dionicio, D. (2022). La danza como estrategia para favorecer la expresión corporal en los niños de la institución educativa inicial N° 461 "Medallita Milagrosa" - Huaura, 2021. [Tesis de grado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión] https://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14067/6613/TESIS.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Behar, D. (2008). Metodología de la Investigación. Editorial Shalom. https://rdigital.unicv.edu.cv/bitstream/123456789/106/3/Libro%20metodologia%20inv

Cáceres, Y., Madrigal, A. y León, L. (2018). La expresión corporal como alternativa del Deporte para Todos. Selección de ejercicios. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23 (239), 77-86. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/418

Casa de la Cultura Ecuatoriana. (1969). Revista del Folklore Ecuatoriano, (3). https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/11263

Dallal, A. (2020). Los elementos de la danza. UNIM, Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial.

Fáez, A., Noa, H. y Ramírez, D. (2016). Programa de superación para profesores de Cultura Física que laboran en los gimnasios biosaludables. DeporVida, 13 (28), 110-121. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/714

Fleitas, I., Mesa, M. y Guardo, M. (2013). Sobre algunos métodos cualimétricos en la Cultura Física: criterio de expertos, especialistas, peritos, jueces y árbitros, usuarios y evaluadores externos. EFDeportes.com, Revista Digital, Año 18, (179). https://www.efdeportes.com/efd179/metodos-cualimetricos-en-la-cultura-fisica.htm

Guijarro, R., Romero, V. y Pesantes, D. (2019). Danza folklórica tradicional y su incidencia en el desarrollo del turismo cultural de la provincia Los Ríos. Opuntia Brava, 11 (3), 208-215. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/805

Heras, L. (2016). Organización de un festival de danza folklórica al rescate de la cultura y las raíces del folklore ecuatoriano. [Tesis de grado. Universidad técnica de Machala]. https://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/3074/1/CD00009-TRABAJO%20COMPLETO.pdf

Hernández, R. (2018). Los métodos Mixtos. https://www.postgradoune.edu.pe/pdf/documentos-academicos/ciencias-de-la-educacion/15.pdf

Loor, W., Game, K., Vinueza, C. e Icaza, D. (2019). El fomento de la música popular y la identidad cultural de los ecuatorianos. Universidad, Ciencia y Tecnología, (2), 171-176. https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/236/355

Marín, D., Gabarda, V. y Ramón-Llin Mas, J. (2022). Análisis de la competencia digital en el futuro profesorado a través de un diseño mixto. RED, Revista de Educación a Distancia, 22 (70), 1-30. https://revistas.um.es/red/article/view/523071/327281

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de Educación Física del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/EF-completo.pdf

Morales, D. J., Cuesta, A. B., Rojas, R. A., Morán, D. M., Perlaza, A. A. y Perlaza, F. A. (2019). Proyecto vacacional Villa Italia etapa Bari 2019. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24 (253). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272848

Morales, P. (2012). Tamaño necesario de la muestra: ¿cuántos sujetos necesitamos? Universidad Pontificia Comillas. https://studylib.es/doc/4522235/tama%C3%B1o-necesario-de-la-muestra--%C2%BFcu%C3%A1ntos-sujetos-necesita.

Morales, D., Bone, S., Rojas, R., Canga, M. y Neira, C. (2017). Análisis de la unidad didáctica en gimnasia rítmica integrada a la Educación Física. Revista Ciencia & Tecnología, 17 (15), 69-89. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/121

Moscoso, H. (1976). Presencia de Loja y su Provincia: antropología social. Editorial Casa de la Cultura, Núcleo de Loja.

Núñez, M. y Guillén, L. (2022). Actividades de danza folclórica en la clase de Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26 (284), 42-51. https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/3288

Plaza, J., Medina, A., Nogueira, D., Maliza, W. y Castillo, V. (2022). Utilización de la metodología Flipped Classroom en la enseñanza básica. Una respuesta a la pandemia. Universidad y Sociedad, 14 (1), 30-38. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2532

Rojas, R., Castro, M., Canga, M. y Saltos, A. (2017). Natación sincronizada a beneficio del desarrollo motriz en Educación Física para estudiantes de 6to EGBM. Grupo Compás. https://www.researchgate.net/publication/372937171_Natacion_sincronizada_a_beneficio_motriz_en_Educacion_Fisica

Rojas, R., López, L., Álava, G., Plaza, L. y Saltos, L. A. (2022). Actividad física en casa para optimizar la salud física y mental de los estudiantes liceistas. Acta Scientific Orthopaedics, 5 (4), 106-120. https://actascientific.com/ASOR/ASOR-05-0451.php

Rubia, B. (2022). Los procesos de investigación en tecnología desde una perspectiva mixta. RiiTE, Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (13), 80-92. https://revistas.um.es/riite/article/view/546191

Subsecretaría de Fundamentos Educativos. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física en EGB y BGU. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01/GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf

Urdaneta, M. y Fonseca, A. (2020). Guía metodológica de danza folclórica utilizando las TIC para docentes de Educación Física. [Tesis de maestría. Universidad Tecnológica Israel]. https://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/2683

Velasco, V. y Arévalo, L. (2020). La danza tradicional ecuatoriana y el desarrollo del dominio escénico en estudiantes de octavo año de básica de la unidad educativa "Pedro Vicente Maldonado", Riobamba, período 2019-2020. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Chimborazo]. https://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/7208

Published

2024-04-01

How to Cite

Espinoza Cevallos, P. S. ., Landetta Sánchez, L. Y., Morales Neira, D. J., & Maqueira Caraballo, G. de la C. . (2024). Ecuadorian folk dance for the socio-cultural inclusion of students of indigenous nationalities and peoples in Physical Education. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 21(2), 1–21. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1003