The comprehensive physical educational approach in the inclusive physical education class, a current study

Authors

  • Mercedes Estupiñan González Universidad de Matanzas
  • Marlon Carlos González Gallardo Universidad de Matanzas
  • Aida Iris Medina Uribe-Echeverría Universidad de Matanzas
  • Digna Mercedes Li Saladrigas Universidad de Matanzas

Keywords:

Physical Education; comprehensive physical educational approach; inclusion

Abstract

The training process from Physical Education increasingly requires competent professionals who insert into their classes those children with special educational needs who today are included in general schools, with styles and methods of work adapted to everyone, according to their needs. potentialities. However, currently the preparation of these professionals to overcome these challenges is insufficient, which is why the authors have proposed to diagnose the current state of the preparation of Physical Education teachers to face the challenge of working with a comprehensive physical educational approach in the general inclusive environment. In the methodological strategy, theoretical and practical methods were applied, where the survey, observation and methodological triangulation among the latter stand out. The research carried out provides the main limitations of the sampled teachers, where the methods used and the creativity to facilitate educational inclusion emerge, which in the authors' opinion is also associated with the lack of adapted sports equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barceló, R. (2020). La educación física cubana contemporánea: necesidad de un enfoque integral. https://www.monografias.com/trabajos93/master-ciencias-actividad-fisica-comunidad/master-ciencias-actividad-fisica-comunidad

Castresano, D. (2022). Desarrollo físico-motor de niños con necesidades educativas especiales en un entorno general inclusivo. [Tesis de grado, Universidad de Matanzas, Facultad de Ciencias de la Cultura Física].

Declaración de Incheon y Marco de Acción. (19-21 de mayo de 2015). Foro Mundial sobre la Educación 2030. https://redclade.org/recursos/declaracion-de-incheon-y-marco-de-accion-para-la-educacion-2030/

López, A. y Moreno, J. A. (2002). Aprendizaje de hechos y conceptos en Educación Física. Una propuesta metodológica. Apunts: educación física y deportes (69), 18-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=287839

López, A. (2006). La Educación Física, más educación que física. Pueblo y Educación.

Moreno, H., Gallardo, P. R. y Briñones, A. (2015). Modelo didáctico integral físico-educativo con enfoque personológico de formación de valores en la clase de Educación Física de secundaria básica. EFDeportes.com, Revista Digital, Año 19 (200). https://efdeportes.com/efd200/enfoque-personologico-en-educacion-fisica.htm

Morera, L. (2022) Sistema de planificación semanal de la preparación física para judocas de la categoría 9-10 años. [Tesis de doctorado, Universidad de Matanzas, Facultad de Ciencias de la Cultura Física].

Valdés, Y. (1999). Una propuesta de juegos para el aprendizaje de conocimientos teóricos sobre olimpismo en la educación física escolar. [Tesis de maestría, ISCF “Manuel Fajardo” de La Habana].

Vigotski, L. S. (1989). Fundamentos de Defectología. En Obras Completas (1a ed., Vol. 5). Pueblo y Educación.

Published

2024-07-01

How to Cite

Estupiñan González , M. ., González Gallardo, M. C., Medina Uribe-Echeverría, A. I., & Li Saladrigas, D. M. (2024). The comprehensive physical educational approach in the inclusive physical education class, a current study. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 21(3), 44–56. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1032