The development of physical abilities in school children with stable intellectual disabilities Abstract

Authors

  • Marlie Pérez Pupo Universidad de Holguín
  • Ermes Rosales Ramírez Universidad de Holguín
  • Tatiana Laurencio Pérez Universidad de Holguín

Keywords:

Physical motor skills. Intellectual disability.

Abstract

The development of physical abilities in schoolchildren with moderate intellectual disability is of great importance to develop muscles in a general way, and to achieve the strengthening of health and physical fitness, as well as training and strengthening of motor habits and skills. When assessing the importance attributed to this topic, shortcomings were detected in the development of motor skills in school children with stable intellectual disabilities, so this work aims to: Develop games and exercises that promote the development of motor skills in schoolchildren with stable intellectual disability. In order to comply with the research process, theoretical methods were used such as: analysis-synthesis, induction-deduction and empirical: observation and pedagogical test, which allowed to verify the initial state of the problem and the transformations after the implementation of the proposal. In general, the application of these games and exercises allowed the students greater independence, the motor skills are carried out with better technique, the physical and postural aspect was improved, and a notable improvement in the fine and gross motors, and in the relationships among the participants who have learned to win and lose.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bell, R (2002). Convocados por la diversidad. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Benavides MA, y otros (2017). Estudio biomecánico del lanzamiento de granada entre deportistas principiantes y de alto rendimiento. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas.

Betancourt, J (2006) Fundamentos psicológicos generales de la Educación Especial. La Habana. Ed. Pueblo y Educación.

Castellanos, D (2004). Aprendizaje y desarrollo. La Habana. P y Ed.

Capacidades físicas básicas (2020) cómo trabajarlas y evaluarlas https://iacapap.org/content/uploads/C.1-Discapacidad-Intelectual-SPANISH-2018.pdf

Cornejo L, JA; Blanco P, J; Cornejo M, JJ; Campusano L,A.(2016) La educación física en la escuela cubana contemporánea. En Curso 58 Educación Cubana. Ministerio de educación. La Habana. Cuba. Editorial P y Ed.

De Armas B, MA (2017) en Juegos pequeños para el mejoramiento de las habilidades motrices en los alumnos de primer grado. Tesis en opción del Título de Licenciada en Cultura Física. Universidad central “Martha Abreu” las Villas

Discapacidad intelectual moderada | Incluyeme.com (2017) https://www.incluyeme.com/tag/discapacidad-intelectual-moderada/

Ecured. (s/f). https://www.ecured.cu/Educandos_Moderados_Agravados

Díaz P, D; Hidalgo L CH, V; Deroy D, D (2016) Construyendo espacios de inclusión para personas con discapacidad intelectual en Cuba. Revista de estudios de desarrollo social: Cuba y América Latina. www.flacso.uh.cu

Gayle. A (2014). Educación inclusiva desde la accesibilidad y la participación. En actualidad de la atención educativa a los niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. La Habana Editorial Pueblo y Educación

Galan M. Glosario de investigaciones https://manuelgalan.blogspot.com/p/glosario-de-investigaci.html

Guerra, S (2012) El contexto escolar, familiar y comunitario en el currículo para escolares con retraso mental. La Habana P y Ed.

Linares C.A (2011). Una propuesta de plan de estudio para la educación de los escolares con retraso mental. IPLAC- CELAEE, La Habana P y Ed.

López, A (2006). El proceso de enseñanza aprendizaje en la Educación Física. La Habana Ed. Científica técnico.

Martín R, R D (2021) en © Copyright – Revista Padel Star: ISSN-2605-230X

https://www.juegoydeporte.com/educacion-fisica/capacidades-fisicas-basicas/

Ministerio de Educación (2014) Programa Educación Especial. La Habana. Editorial Pueblo y Educación

Pérez, G (2002). Metodología de la investigación. Segunda reimpresión. La Habana. P y Ed.

Pérez-Iribar, G. Beleño-Fuentes, M. Ramírez-Guerra. DM. (2013). El desarrollo de las habilidades motrices en la Educación Física Escolar. En OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de Granma. Vol. X No. 33, enero-junio.

Pérez, P C (2008). Diagnóstico diferenciado de las especialidades de la Educación Especial. http. //WWW. Investigación. Psicopedagógica.org

Ramos Gutiérrez, I, y Gómez Cardoso, AL (2019) Desarrollo de la habilidad intrapersonal autoconocimiento en niños con discapacidad intelectual leve. En Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma. Vol. 16 No.55, abril-junio.

Revista Bioreview - Published on Jan 5, 2021. https://issuu.com/rwgroup/docs/113_enero2021

Sailema ÁA, Sailema MT, Amores PDR, Navas LE, Quisintuña VA, Romero E. (2017) Juegos tradicionales como estimulador motriz en niños con síndrome de Down. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas.

Vigotsky, L. S. (1989). Obras Completas. Historia de las funciones psíquicas superiores. La Habana. P y Ed.

Villalón, G. (2006). La lúdica, la escuela y la formación del educador. Ciudad de la Habana: P y Ed.

Zhukovskaia, R (1982) El juego y su importancia pedagógica. La Habana. P y Ed.

Published

2023-06-30

How to Cite

Pérez Pupo, M., Rosales Ramírez, E., & Laurencio Pérez, T. (2023). The development of physical abilities in school children with stable intellectual disabilities Abstract. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 20(3), 70–82. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/943

Issue

Section

Original articles