Motor competence from psychomotor indicators in preschool childhood

Authors

  • Idania Blanco Cepero Central University "Marta Abreu" of Las Villas
  • Juan Antonio Palacio González Central University "Marta Abreu" of Las Villas
  • Suanly Larrinaga Correoso Central University "Marta Abreu" of Las Villas
  • Yenia Pérez Pérez Central University "Marta Abreu" of Las Villas

Keywords:

psychomotor games; motor skills; preschool childhood; motor skills; psychomotor skills

Abstract

Preschool Childhood should be projected towards the stimulation of psychomotor development in infants, as a benefit for the development of motor skills and within it motor competence at this stage. The scientific problem of the study focuses on how to stimulate motor skills in preschool children in the Educa a tu Hijo Program? motor skills of preschool children from the referred program. The main methods applied were the inductive-deductive and the synthetic analytical as theoretical; Among the empirical ones, documentary analysis, survey, observation, interview, participatory techniques, user criteria, methodological triangulation and empirical frequency distribution. The population under investigation is made up of 20 children from four to five years of age from the Educate Your Child Program of the Popular Center Council, who present a motor challenge according to the parameters established for the stage. Among the main results, it is reflected that the development of the psychomotor components in the children evaluated is insufficient, evidenced in the degree of insecurity, little mastery and difficulty that they present when executing the different indicators evaluated. The promoters affirmed that the contents directed to the development of the components of psychomotricity do not allow stimulating motor competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

de Cos, G. L. (2017). Competencia motriz y motivación de logro en las clases de educación física en chicas estudiantes de educación secundaria. [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=157452

García P., A. (2011). Influencia de un programa de educación física basado en las competencias motrices, digitales y lingüísticas, en la transmisión y adquisición de valores individuales y sociales en un grupo de 5º de educación primaria. [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/18415/19854389.pdf?sequence=1

González Romero, F. (2015). La competencia motriz en el currículo de educación física de la enseñanza obligatoria en España y en Canarias. [Tesis doctoral, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=132833

Martínez M., F., Pérez, H., Yaque, E., Molina, M. y Sánchez, D. (2002) La atención clínico - educativa en la edad preescolar. Pueblo y Educación.

Madrona, P. G., Carrillo-López, P. J., Cantó, E. G., & Guillamón, A. R. (2020). Influence of sex, body mass index and number of siblings on self-perceived motor competence. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 39(1), 1-14. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Madrona%2C+P.+G.%2C+Carrillo-%C3%B3pez%2C+P.+J.%2C+Cant%C3%B3%2C+E.+G.%2C+%26+Guillam%C3%B3n%2C+A.+R.+%282020%29.+Influence+of+sex%2C+body+mass+index+and+number+of+siblings+on+self-perceived+motor+competence.+Revista+Cubana+de+Investigaciones+Biom%C3%A9dicas%2C+39%281%29%2C+1-14.&btnG=

Mazó, A., y Cruz, L. C. (2017). La preparación del docente de la Primera Infancia para el tratamiento del contenido motricidad fina. Revista IPLAC, (5). https://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php/revistaiplac/article/view/24

Méndez Pérez, M. A. (2012). Competencia motriz y coordinación en escolares de 6 a 8 años. Desarrollo de un instrumento de evaluación. [Tesis doctoral, Universidad de Castilla - La Mancha]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=124156

Nista-Piccolo, V. L. y Moreira, W. W. (2015). Movimiento y expresión corporal en educación infantil. Revista Padres y Maestros, (364). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5310561

Pacheco Montesdeoca, G. (2015). Psicomotricidad en Educación Inicial. Algunas consideraciones conceptuales. https://studylib.es/doc/5423136/psicomotricidad-en-educaci%C3%B3n-inicial

Ruiz Pérez, L. M. y Graupera Sanz, J. L. (2003). Competencia motriz y género entre los escolares españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 3(10), 101-111. https://cdeporte.rediris.es/revista/revista10/artcompetencia.htm.

Ruiz Pérez, L. M. (2014). De qué hablamos cuando hablamos de competencia motriz. Acciónmotriz, (12), pp. 37-44. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&lr=lang_en%7Clang_es&as_sdt=1%2C5&q=P%C3%A9rez%2C+L.+M.+R.+%282014%29.+De+qu%C3%A9+hablamos+cuando+hablamos+de+competencia+motriz.+Acci%C3%B3nmotriz%2C+%2812%29%2C+37-44.&btnG=

Ruiz Pérez, L. M. (2004). Competencia motriz, problemas de coordinación y deporte. Revista de Educación, (335), 21-33. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/67972/00820053000153.pdf?sequence=1

Urrutia Gutiérrez, S., Otaegi Garmendia, O. y Arruza Gabilondo, J. A. (2017). Competencia motriz, percepción de competencia y práctica físico-deportiva en adolescentes. Sportis. Revista Técnico- Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psocomotricidad, III (2), pp. 256-271. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/22770/REV%20-%20SPORTIS_%202017_3-2_art_4.pdf?sequence=3

Published

2023-09-30

How to Cite

Blanco Cepero, I., Palacio González, J. A. ., Larrinaga Correoso , S. . ., & Pérez Pérez , Y. . . (2023). Motor competence from psychomotor indicators in preschool childhood. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 20(4), 24–35. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/972