Job stress and burnout in university teachers
Abstract
Every person committed to their daily work as a professional in any area of work must be in good health to function better and feel fulfilled with what they do in their institution or workplace; the same one that must pay attention and guarantee comprehensive stability, so as not to threaten the full health of the professional. Work stress and burnout affect all organizations, including educational institutions and especially higher education institutions. Recent studies point to the increase in burnout syndrome, related to alterations in the health of university teachers, a situation that leads to current studies on the subject with respect to higher education. The objective of this study is aimed at systematizing the theoretical assumptions about work stress and burnout in university teachers. For this purpose, scientific articles, books and theses from recognized databases were taken into account and methods of the theoretical level such as inductive-deductive and analytical-synthetic were used for the processing, analysis and systematization of the information existing in the literature on the subject. The results of the analysis indicate the need, timeliness and main trends in the study of this phenomenon in the context of higher education.
Downloads
References
Alvarado, K. (2009). Validez factorial de Maslach Burnout Inventory (Versión castellana) en educadores costarricenses. Actualidades Investigativas en Educación, 9 (1), 1-22. https://www.redalyc.org/pdf/447/44713054004.pdf
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ta ed.). Editorial Episteme.
Avargues, M. L., y Borda M. (2010). Estrés laboral y síndrome de burnout en la Universidad: análisis descriptivo de la situación actual y revisión de las principales líneas de investigación. Anuario de Psicología Clínica y de Salud, (6),73-78. https://idus.us.es/handle/11441/53730
Cárdenas, J. (2017). Relación entre el síndrome de burnout y la influencia en el desempeño laboral de trabajadores que prestan sus servicios en atención al cliente en empresas públicas. [Tesis de grado. Universidad de Cuenca]. https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28569
Carrillo, J. (2020). Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes con trabajo remoto de una institución educativa privada de Moquegua 2020. [Tesis de grado. Universidad Señor de Sipán]. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2813182
Castañeda, L., y Sánchez, A. (2022). Satisfacción laboral y burnout en personal docente. Retos, Revista de Ciencias de Administración y Economía, 12 (24), 230-46. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/23590/1/ret_n24_Casta%C3%B1eda-Santill%C3%A1n_S%C3%A1nchez-Mac%C3%ADas.pdf
Durán, M. A., Montalbán, F., Rey, L. y Extremera N. (2005). Engagement y burnout en el ámbito docente: análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital en una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21 (1–2), 145-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1319075
Ali El Sahili González, L. F. (2015). Burnout consecuencias y soluciones. El Manual Moderno.
García, A., Escorcia, C. y Pérez, B. (2017). Síndrome de burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5 (2), 65-126. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/170
Gil-Monte, P. (2014). Manual de Psicosociología aplicada al trabajo y a la prevención de los riesgos laborales. Pirámide.
González, N. (2006). Prevalencia del estrés en la satisfacción laboral de los docentes universitarios. REDHECS: Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, Año 3, (4), 68-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717959
Granados, L. (2017). Análisis del estrés y burnout en una muestra de docentes no universitarios y su relación con la autoeficacia general. [Tesis doctoral. Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/73815
Guerrero, E. y Vicente, F. (1999). Una revisión sobre las funciones del profesorado universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2 (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2796591
Maslach, C. y Jackson, S. (1986). Maslach burnout inventory: manual. Consulting Psychologists Press.
Meza, B. (2017). Relación el estrés laboral y el síndrome de burnout en los docentes de la Universidad de Fuerzas Armadas – ESPE. [Tesis maestría. Universidad Central del Ecuador]. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/6de5b96d-2442-4637-8a02-f94659914852
Organización Mundial de la Salud (2019). Clasificación estadística internacional de enfermedades y problemas relacionados con la salud. (11na ed.) https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/es#129180281
Posada, J. I., Molano, P., Parra, R., Brito, F. y Rubio, E. (2018). Prevalencia del síndrome de burnout en docentes: factores asociados al estatuto de vinculación laboral en Colombia. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 37(2), 119-133. https://pdfs.semanticscholar.org/3fba/45aaa0ffe5f192cfa0331ac104e0d3cc0fc1.pdf
Sánchez, F. (2019). Personalidad eficaz y salud laboral docente. [Tesis doctoral. Universidad de Burgos]. https://riubu.ubu.es/handle/10259/5393
Selye, Hans. (1956). The Stress of Life. McGraw-Hill.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.