Job stress and burnout in university teachers

Authors

  • Franklin Otton Goyes Acaro Universidad Central del Ecuador
  • Jorge Luis Mateo Sánchez Central University of Ecuador
  • Tyrone Macías Vera Universidad Central del Ecuador

Abstract

Every person committed to their daily work as a professional in any area of ​​work must be in good health to function better and feel fulfilled with what they do in their institution or workplace; the same one that must pay attention and guarantee comprehensive stability, so as not to threaten the full health of the professional. Work stress and burnout affect all organizations, including educational institutions and especially higher education institutions. Recent studies point to the increase in burnout syndrome, related to alterations in the health of university teachers, a situation that leads to current studies on the subject with respect to higher education. The objective of this study is aimed at systematizing the theoretical assumptions about work stress and burnout in university teachers. For this purpose, scientific articles, books and theses from recognized databases were taken into account and methods of the theoretical level such as inductive-deductive and analytical-synthetic were used for the processing, analysis and systematization of the information existing in the literature on the subject. The results of the analysis indicate the need, timeliness and main trends in the study of this phenomenon in the context of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, K. (2009). Validez factorial de Maslach Burnout Inventory (Versión castellana) en educadores costarricenses. Actualidades Investigativas en Educación, 9 (1), 1-22. https://www.redalyc.org/pdf/447/44713054004.pdf

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ta ed.). Editorial Episteme.

Avargues, M. L., y Borda M. (2010). Estrés laboral y síndrome de burnout en la Universidad: análisis descriptivo de la situación actual y revisión de las principales líneas de investigación. Anuario de Psicología Clínica y de Salud, (6),73-78. https://idus.us.es/handle/11441/53730

Cárdenas, J. (2017). Relación entre el síndrome de burnout y la influencia en el desempeño laboral de trabajadores que prestan sus servicios en atención al cliente en empresas públicas. [Tesis de grado. Universidad de Cuenca]. https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28569

Carrillo, J. (2020). Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes con trabajo remoto de una institución educativa privada de Moquegua 2020. [Tesis de grado. Universidad Señor de Sipán]. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2813182

Castañeda, L., y Sánchez, A. (2022). Satisfacción laboral y burnout en personal docente. Retos, Revista de Ciencias de Administración y Economía, 12 (24), 230-46. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/23590/1/ret_n24_Casta%C3%B1eda-Santill%C3%A1n_S%C3%A1nchez-Mac%C3%ADas.pdf

Durán, M. A., Montalbán, F., Rey, L. y Extremera N. (2005). Engagement y burnout en el ámbito docente: análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital en una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21 (1–2), 145-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1319075

Ali El Sahili González, L. F. (2015). Burnout consecuencias y soluciones. El Manual Moderno.

García, A., Escorcia, C. y Pérez, B. (2017). Síndrome de burnout y sentimiento de autoeficacia en profesores universitarios. Propósitos y Representaciones, 5 (2), 65-126. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/170

Gil-Monte, P. (2014). Manual de Psicosociología aplicada al trabajo y a la prevención de los riesgos laborales. Pirámide.

González, N. (2006). Prevalencia del estrés en la satisfacción laboral de los docentes universitarios. REDHECS: Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, Año 3, (4), 68-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717959

Granados, L. (2017). Análisis del estrés y burnout en una muestra de docentes no universitarios y su relación con la autoeficacia general. [Tesis doctoral. Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/73815

Guerrero, E. y Vicente, F. (1999). Una revisión sobre las funciones del profesorado universitario. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2 (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2796591

Maslach, C. y Jackson, S. (1986). Maslach burnout inventory: manual. Consulting Psychologists Press.

Meza, B. (2017). Relación el estrés laboral y el síndrome de burnout en los docentes de la Universidad de Fuerzas Armadas – ESPE. [Tesis maestría. Universidad Central del Ecuador]. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/6de5b96d-2442-4637-8a02-f94659914852

Organización Mundial de la Salud (2019). Clasificación estadística internacional de enfermedades y problemas relacionados con la salud. (11na ed.) https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/es#129180281

Posada, J. I., Molano, P., Parra, R., Brito, F. y Rubio, E. (2018). Prevalencia del síndrome de burnout en docentes: factores asociados al estatuto de vinculación laboral en Colombia. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 37(2), 119-133. https://pdfs.semanticscholar.org/3fba/45aaa0ffe5f192cfa0331ac104e0d3cc0fc1.pdf

Sánchez, F. (2019). Personalidad eficaz y salud laboral docente. [Tesis doctoral. Universidad de Burgos]. https://riubu.ubu.es/handle/10259/5393

Selye, Hans. (1956). The Stress of Life. McGraw-Hill.

Published

2024-04-01

How to Cite

Goyes Acaro, F. O. ., Mateo Sánchez, J. L. ., & Macías Vera, T. (2024). Job stress and burnout in university teachers. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 21(2), 125–144. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1006