Body expression activities for the inclusion of students with ADHD in the Physical Education class

Authors

  • Xavier Cornelio Criollo Calle Bolivarian University of Ecuador. Ecuador
  • David Job Morales Neira Bolivarian University of Ecuador. Ecuador
  • Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo Bolivarian University of Ecuador. Ecuador

Keywords:

physical education, body expression, inclusion, ADHD

Abstract

The objective of this research is to characterize the inclusive process of students with ADHD in the Physical Education class through body expression. In this discipline there are insufficiencies regarding the inclusive process of students with ADHD. To achieve this objective, theoretical, empirical and mathematical statistical methods were applied. It should be noted that the development of this research had a mixed approach, which proceeded to investigate data related to the object of study. A questionnaire and interviews were applied using the empirical method, which allowed the data obtained to be analyzed. Through this research, a didactic-PUD unit plan for body expression was proposed to include students with ADHD. The research consisted of 200 students. A non-probabilistic convenience sampling of 25 students from the Elementary Basic General Education room in a School in the city of Cuenca was selected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado Alonso, D. (2022). Danza y expresión corporal como materia científica en el Grado de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (Dance and Body Expression as a scientific subject in the Degree of Physical Activity and Sports Sciences). Retos, 45, 1174–1187. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91308

Cortés-Rico, Laura, & Piedrahita-Solórzano, Giovanny. (2019). Interacciones en gestos: revisión crítica. TecnoLógicas, 22 (sepa), 117-130. https://doi.org/10.22430/225653531515

Domíngez Pacheco, C. (2023). La musicoterapia como recurso alternativo para la mejora de la sintomatología del alumnado con TDAH: una revisión sistemática.

Lezcano, A. et al. (2023) El ambiente familiar como factor de riesgo en el desarrollo de enfermedades mentales y otros trastornos en niños y adolescentes. Obtenido de: https://revistasanitariadeinvestigacion.com/el-ambiente-familiar-como-factor-de-riesgo-en-el-desarrollo-de-enfermedades-mentales-y-otros-trastornos-en-ninos-y-adolescentes-una-revision-bibliografica/

López, C. F. M., Castro, M. J. C., Ponluisa, B. A. P., Sangotuña, J. J. C., Campaña, M. J. A., & Poveda, N. W. O. (2023). Esfera familiar, escolar y social del TDAH: una revisión teórica. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 23(1). https://doi.org/10.30827/eticanet.v23i1.27051

Martínez, M. et. al (2023). Manejo de trastorno por déficit de atención e hiperactividad en menores de 6 años. Revista sanitaria de investigación.

Ministerio de Educación (s.f). La construcción del Plan Decenal de la Educación.

Molina-Cevallos, M. L., & Palma-Villavicencio, M. (2022). DESARROLLO DE LA EXPRESIÓN CORPORAL EN TIEMPOS DE PANDEMIA A TRAVÉS DE MANUAL DE ACTIVIDADES. REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINARIA ARBITRADA YACHASUN – ISSN: 2697-3456, 6(11), 104–118. https://doi.org/10.46296/yc.v6i11.0196

Molina-Torres, J., Orgilés, M., & Servera, M. (2022). El TDAH en la etapa preescolar: Una revisión narrativa. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 9(3), 1-9. https:// doi:10.21134/rpcna.2022.09.3.5

Palma Marifil, T., Carroza Sepulveda, D., Torres Lorca, R., Poblete-Aro, C., Cadagan, C., & Castillo-Paredes, A. (2021). Cambios en los síntomas de inatención, hiperactividad e impulsividad en niños y adolescentes con TDAH mediante los Deportes. Una evision (Changes in the symptoms of inattention, hyperactivity and impulsivity in children and adolescents with ADHD through. Retos, 41, 701–707. https://doi.org/10.47197/retos.v41i0.78201

Rusca-Jordán, Fiorella, & Cortez-Vergara, Carla. (2020). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Revista de Neuro-Psiquiatría, 83(3), 148-156. https://dx.doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794

Sánchez, M. V., Ramírez, S. C., Campos, M. L., García, C. P., Ríos, C. G., & Grases, M. A. (2023). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad en Aragón:¿ Realmente sobrediagnosticado?. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Aragón, La Rioja y Soria, (1), 16-21.

Saavedra Cajamarca, Lina Costanza. 2021. “Gesto: memoria de un cuerpo en oscuridad”. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 16 (1): 192-229. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae16-1.gmdu

Sotoca Orgaz, P., Herrador Varo, M., Hernández Gándara, A., & Arévalo Baeza, M. (2023). Un serious game para el desarrollo de las capacidades expresivas corporales y el conocimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (A serious game for the development of body expressive skills and knowledge of sustainable development goals). Retos, 48, 34–42. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96507

Zaragozà Zayas, M., Echegoyen Sanz, Y., & Martín Ezpeleta, A. (2023). Creativity in boys and girls with autism spectrum disorder (ASD) and attention and/or hyperactivity disorder (ADHD). : A systematic review. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 13(2). https://doi.org/10.17583/remie.11143

Published

2024-07-01

How to Cite

Criollo Calle, X. C. ., Morales Neira, D. J. ., & Maqueira Caraballo, G. de la C. . (2024). Body expression activities for the inclusion of students with ADHD in the Physical Education class. Electronic Scientist Journal Specialized in Physical Culture Sciences and Sport, 21(3), 1–15. Retrieved from https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/1007